Castraveti si gogonele in saramura

Vezi versiunea printabila

Anul acesta am zis sa experimentez si eu niste muraturi: 2 borcane de castraveti si 1 de gogonele.
Ai mei pun muraturi in fiecare an, deci am incercat sa le fur reteta, micile modificari datorandu-se modului in care am priceput (sau nu) metoda...  Ei folosesc si pentru castraveti si pentru gogonele solutie cu concentratia: o lingura mare de lemn plina cu sare grunjoasa, la un litru de apa.

Castravetii...

Am avut probleme cu gasirea sarii grunjoase... ori nu se prea gaseste, ori toata lumea pune muraturi. Cand deja eram gata sa renunt am gasit un amestec special pentru muraturi, sare semigrunjoasa cu condimente... Iar apoi a dat norocul peste mine si am gasit si sarea grunjoasa.



  Au urmat problemele cu castravetii... enormi, evident... plus in 2-3 zile, cat mi-a luat mie sa gasesc sarea, se dublase si pretul (desi la cat am pus eu, nu e mare paguba). Am sfarsit prin a lua 3 kg de castraveti, fiecare kg din alt loc, iar acasa am incercat sa ii aleg pe cei mai mici pentru murat.



Pentru castraveti murati am folosit:

- 2 borcane de 1.7 L fiecare;
- 2 kg castraveti Cornishon (IG=15);
- 1.6 L solutie apa cu sare*;
- o legatura marar uscat (IG=15);
- o capatana usturoi (IG=30);
- piper negru - 1 plic mare (IG=5);
- foi de dafin - 1 plic (IG=5).

* Solutia de apa cu sare am personalizat-o dupa cum urmeaza:
- pentru un borcan am fiert 1 L de apa cu 2 linguri mari (de supa) din amestecul special de sare cu condimente si o lingura mare (de supa) cu sare grunjoasa - solutia a iesit ceva mai inchisa la culoare;
- pentru celalalt borcan: am fiert 1 L de apa cu 2 linguri mari (de supa) pline cu varf de sare grunjoasa.
In final, in fiecare borcan, au incaput cam 0.8 L solutie.



Intai am asezat castravetii in borcane si printre ei mararul uscat si condimentele.



In borcanul in care am turnat amestecul facut cu sarea aceea speciala, am pus ceva mai putine condimente (cam 1/3 din cantitatea totala, restul in celalalt).



Solutia de apa cu sare am turnat-o rece (temperatura camerei) peste castraveti.



Din cate am inteles, la o saptamana trebuie vanturata solutia din borcane, pentru a nu se inmuia muraturile.



In gura borcanelor am fixat destul de bine cateva crengute de marar uscat, care sper ca ma vor ajuta mult cand voi face vanturarea solutiei.



Cele doua pisici ale mele au fost extrem de interesate de intreg procesul: cea mica a pus ochii pe mararul uscat de cum am intrat in casa cu el, deci a avut si ea parte de cateva crengute puse in ghiveciul cu iarba proaspata, iar cea mare a mancat cu placere din castravetii cruzi ce nu s-au dovedit apti pentru murat. (Nu imi explic de ce, dar ea are o slabiciune pentru castraveti.)




Gogonelele...

Am folosit:

- 1 borcan de 1.7 L;
- 0.8 kg gogonele (IG<30);
- aproximativ 650 ml solutie apa cu sare;
- cativa morcovi (IG=30);
- putina radacina de telina (IG=35);
- cateva frunze de telina verde (IG=15).

Castraveti nu am gasit mici, insa am avut surpriza sa gasesc niste morcovi foarte mici, iar gogonelele potrivite. 



Solutia am facut-o din 1 L apa fiarta cu 1 lingura mare (de supa) rasa cu sare amestec cu condimente si 2 linguri mari (de supa) rase cu sare grunjoasa. Ca si la castraveti, am turnat-o rece, iar peste o saptamana trebuie vanturata.
Pentru ca luasem 1 kg de gogonele, iar cateva erau foarte micute si nu au mai incaput in borcanul mare, le-am pus intr-unul mic... ca sa nu se piarda nimic. 



In final as vrea sa spun: sarea grunjoasa este si ea iodata (artificial), conform HG nr. 568/2002, deci poate vreti sa cititi cateva aspecte negative legate de aceasta iodare...


*


Concluziile legate de muraturile puse:

- au fost gata in 2 saptamani, pentru ca le-am pus intr-o perioada destul de calduroasa;
- castravetii au iesit cam sarati, iar mai aromati mi s-au parut cei pusi si cu amestecul de sare si condimente din comert;
- nu trebuie tinute intr-o incapere prea calduroasa, iar vanturarea solutiei am inteles ca nu trebuie facuta doar dupa prima saptamana, ci si periodic apoi, pentru a ramane limpede solutia si muraturile tari.


7 comentarii:

Flori spunea...

scuze, dar salivez de pofta! bravo tie,eu la muraturi ma pricep doar sa le mananc.....
PS : pozele sunt de nota 10, mai ales cea cu frunza de dafin si boabele de piper....

Nik26 spunea...

Ha, ha! :D Merci! Credeam ca tie dulciurile iti plac!
Si mie imi place poza si imi mai place si cea cu multa lumina intre cele 2 borcane de castraveti... :)
Nici eu nu stiu daca ma pricep, pentru ca e prima data! O sa vad ce o iesi... Si daca nu ies grozoave... e cantitate mica! :b

Zazuza spunea...

excelent! cautam o reteta de gogonele, si cand colo, ce sa vezi, te gasesc pe tine, venind de pe site-ul lui Chiti! mercic fain :)!

Nik26 spunea...

Multumesc pentru vizita si cu placere pentru gogonele! :)
Sunt incepatoare, dar sper sa iti fie de ajutor macar orientativ.
Dupa ce se fac muraturile mele o sa vin cu completari: ce a fost OK, ce nu... ;)

Zazuza spunea...

pai si la mine e primul borcan de gogonele ever :). schimbam impresii dupa :))

drawforjoy spunea...

Vai cat de bine arata muraturile tale! As lua si eu un morcov :)

Nik26 spunea...

:D Cu multa placere, orice doresti! ;) Cred insa ca mai ai putin de asteptat... sa se faca. :)