Pseudo-Kurtos

Vezi versiunea printabila

Pentru mine recunosc ca e mai cunoscut sub denumirea de "Colac secuiesc".
Fetele extrem de talentate de la Retete in imagini - Culinar forum au facut acum mai bine de un an Kurtos Kolac, la ideea lui CheesecakeNY.  Iar EmptyG a facut Kurtos Monti.

Pentru ca EmptyG mi-a facut superpofta cu al ei colac, cu greu am rezistat pana a doua zi cand am incercat si eu reteta (f. putin modificata, totul cantarit):

- 440 g faina amestec (IG rezultat cu media ponderala = 32.5) din 220 g faina integrala de grau (IG aproximativ 50) + 220 g tarate de grau (IG=15);

- 60 g fructoza (IG=20*);

- un strop de sare;

- coaja rasa de la 1/2 lamaie + coaja rasa de la 1/2 portocala mare;

- un cub de 25 g drojdie proaspata (IG=35);

- 2/3 cana (de 250 ml) "lapte" = 50% apa calduta + 50% smantana dulce Dorna cu 15% grasime;

- 1 ou;

- o lingura ulei.

Eu am amestecat intai faina, fructoza, sarea, coaja rasa, iar apoi am desfacut in centrul lor drojdia cu 3-4 linguri de "lapte" cald; am lasat asa cu drojdia la crescut vreo 10-15 minute.


Am adaugat apoi oul si "laptele" caldut (treptat, ca sa nu risc sa iasa prea moale aluatul), iar lingura de ulei ultima.


Am framantat tot cam 15 minute, am pus un strop de faina peste si am acoperit castronul cu o farfurie; am lasat la crescut o ora.


Am fost foarte multumita de cum a iesit aluatul; as spune ca iese chiar neasteptat de bine si usor de lucrat, tinand cont ca sunt 50% g faina, 50% g tarate (cei ce au incercat sa faca si paine asa, stiu la ce ma refer ), iar dupa crestere eu nu am mai pus nici faina, nici ulei (nici macar la intinsul foii).
Am intins si am taiat foaia precum in explicatiile lui CheesecakeNY.


M-am apucat de infasurat firul de aluat pe 2 borcane mari (de 1,7 l) si 2 mici (toate unse cu ulei), pentru ca nu aveam sticle.
Evident ca aici a fost distractie mare si munca pe bune: sticla pe care se pun trebuie sa fie unsa pentru ca altfel, dupa coacere, se vor dezlipi greu colacii de pe ea, dar la mine, fiind borcane mari (deci diametru mare!) si date cu ulei... evident coca a fost greu de convins sa ramana la al ei loc; pe o parte lipeam, pe alta cadea, dar pana la urma am reusit. Pe cele mici a fost floare la ureche.
Am mai lasat apoi colacii formati pe borcane la odihnit inca vreo 15 minute si au mai crescut vizibil.

Ca si concluzie: nu merita taiata coca in acest mod daca se lucreaza cu 50% faina - 50% tarate, pentru ca elasticitatea aluatului e oricum scazuta, firul se mai si rupe, deci se pot taia fara probleme fasii normale, cat de cat egale.


Am uns colacii cu putin "lapte" si am asezat borcanele pe tava mare a cuptorului (au incaput toate o data pe tava, chiar mai era loc de inca vreo 2 borcane mici ) si le-am introdus in cuptorul preincalzit, la foc mic, timp de 35 minute.
Dupa coacere am lasat borcanele sa se raceasca putin, iar colacii s-au desprins destul de usor.


I-am dat prin fructoza praf/ rasnita cat erau inca calzi.


Lasand la o parte aspectul, ca si textura si gust, in varianta aceasta integrala, nu au totusi cum sa aduca cu niste colaci secuiesti.
Totusi, daca vreti niste colaci fragezi, aromati, dar fara pretentii de kurtos sunt foarte buni. Mai ales langa un ceai sau o cafea (fara cofeina), la micul dejun.
Cred ca pot fi facuti dupa aceasta reteta, dar formati ca niste covrigi simpli si asezati direct in tava. Asa e si munca (mult) mai putina.


Se pastreaza foarte bine la frigider, intr-o punga sau intr-o cutie bine inchisa, chiar si pentru mai multe zile.


5 comentarii:

Raku'lix spunea...

Yamy-Yamy!! Papa bun!!

Amy spunea...

Super si varianta asta a ta ,l-am executat si eu acum ceva vreme dupa reteta culinareselor ......hmmmmm ce dor imi e de unul cald acum...
Am ´´furat´´ si reteta asta ,te anunt cand il incerc !!!

Pupici Amy

Nik26 spunea...

;)) Ma bucur daca te atrage si varianta asta!
Tin sa subliniez ca eu nu gatesc asa ca sa experimentez o alta varianta, ci eu nu gatesc/ mananc cu faina alba, zahar etc. Deci aceasta este varianta Monti, respectand o serie de principii...
Daca tu ai experienta celui cu faina alba, nu te astepta ca acesta sa semene (dincolo de aspect) prea mult cu originalul... :D

M_rules spunea...

Superrr! Trebuie sa fac si eu, dar as vrea sa gasesc altceva in loc de borcane... deja salivez pe aici....

Nik26 spunea...

Poate faci rost de sticle si o sa fie floare la ureche... sau incearca sa ii faci ca niste covrigi. :)